Problemformulering
Hvordan kan vi udvikle et online brand til vores multimediebureau, som specifikt og effektivt henvender sig til kreative iværksættere?
Keywords:
B2B | Branding | Visuel identitet og logo | Grafisk design | Videoproduktion og animationer | Software-færdigheder | Søgemaksineoptimering (SEO) | SCSS | Versionsstyring (Git)
Projektets varighed
8 uger
Primære værktøjer
Figma, VS Code, Photoshop, InDesign, After Effect, Premiere Pro
Min rolle
2 mands gruppe.
Hands on på alt undtagen video og designmanual.
Before anything else, preparation is the key to success.
Alexander Graham Bell
Research og analyse
Situationsanalysen
Grundlaget for hele planlægningen af vores plads på B2B markedet var gennem research og analyse. Det afklarede essentielle spørgsmål som:
Hvilken specifik målgruppe ønsker vi som kunder?
Hvilken udfordring hjælper vi kunden med?
Hvad gør os unikke?
Hvilken brandposition ønsker vi?
Hvilken konkurrence er der indenfor vores felt?
Hvor ligger vores styrker, svagheder, muligheder og hvor ser vi trusler
Hvilke interessenter ser vi og hvad betyder de for vores virksomhed?
Værktøjer
Empathy Map
USP
Value Proposition
Brand position
Brand Personlighed
SWOT
Interessentanalyse
Persona

Communication Brief

Afgrænsning og forventningsafstemning
I vores Communication Brief samlede vi op på vores research og analyser, og tog beslutning om valg af media, hvordan vi ville nå målgruppen og definerede SMART mål.
Unique Selling Proposition
Vi hos Story Media hjælper iværksættere, primært indenfor kreativt håndværk, med at inkludere deres virksomheds værdier og identitet i deres branding ved at bruge storytelling.
Everything begins with an idea.
Earl Nightingale
Ideate
Design og visuel identitet
Ideate - den del af projektet enhver multimediedesigner glæder sig til at starte på.
Vores idégenerering og brainstorming proces var med afsæt i vores USP. Vi gav hinanden frie tøjler, hvilket gav store forskelle i fortolkningen af vores udtryk. Logo, farver og design - alt var oppe til forhandling.
Det kræver et åbent mindset at se udover egne idéer og læring i at forklare, hvad der har lagt til grund for de valg, der ligger i designet.
Design er ikke bare et pænt udtryk. Det er en visuel identitet, der skal omfavne det brand, man gerne vil kommunikere.

Beslutning om visuel identitet

Projektets visuelle identitet blev besluttet ud fra et ønske om at lade hjemmesiden være så neutral som mulig. Både for at fremhæve billederne fra vores kunder, og for at lade storytelling og indhold være i fokus.
Logo´et henleder tankerne til en åben bog, der associerer til historiefortælling og viden.
Overskriftsfonten Hobeaux blev valgt igen med ønsket om at understøtte en organisk fortælling, mens brødteksten Roboto blev valgt med udgangspunkt i tilgængelighed, dvs. høj læsbarhed.
Prototype
Wireframing
Vi udarbejdede en fuldstændig prototype i Figma i desktop- og mobilversion.
Prototypen i desktop blev anvendt til brugertests, hvilket sikrede os muligheden for at ændre design og indhold, inden vi startede på kodedelen.

Fokus i designet
SHOW DON´T TELL. Vores bureau ville skille sig ud ved at tilbyde storytelling. Derfor skulle vores indhold repræsentere samme.
Organiske former afspejlet i de grafiske elementer.
Høj kontrastratio for at øge webtilgængelighed
At præsentere vores bureau som professionelt såvel som personligt og værdiladet.
SEO
Søgemaskineoptimering
I brandingprojektet indgik SEO som en del af løsningen.
Vi var igennem flere analyser og implementeringer, for at sikre os en høj positionering i søgemaskiners søgeresultater.
Værktøjer
google.com | übbersuggest | metadescriptiontool.com | pagespeed.web.dev | screamingfrog.co.uk
Analyse og valg af relevante keywords til brug i organisk relevant og originalt indhold samt i koden i form af meta description, overskrifter, hyperlinks og ALT tekster.
Indholdskvalitet der understøtter flow og interesse for brugeren. Herunder at siden er interessant og nem at navigere på, så brugeren får en god oplevelse og bliver længere på hjemmesiden.
Komprimerede billeder for at sikre hurtigere indlæsningstid af siderne
Implementering af en FAQ side, for at øge chancen for at blive vist som eksperter i snippets i google-søgninger.
Usability test
Tænke højt test
Alle vores produktioner bliver brugertestet. Til Branding projektet udførte vi en tænke højt test, hvor brugeren ud fra givne spørgsmål på egen hånd skulle navigere rundt på hjemmesiden.
Vores rolle ved testen var som observatører, hvilket betyder, at vi hverken må tale eller hjælpe.
Det kræver et åbent mindset at se udover egne idéer og læring i at forklare, hvad der har lagt til grund for de valg, der ligger i designet.
Målet er at fange de øjeblikke, hvor brugeren både gennem kropssprog og sprog oplever udfordringer.

Reflektion
Brandingprojektet var det første af 3 projekter på 2. semester. Det samlede op på al læringen fra 1. semester og føjede et par nye fokusområder til. Derfor var projektet omfattende og især for et 2-mands hold. Der blev lagt mange timer og et stærkt samarbejde i at komme hele vejen rundt.
Projektet gav et dybt indblik i hvor omfattende det er at skabe et nyt brand. Herunder ikke mindst hvor vigtig delelementerne i processen er for at komme i mål med en klar kommunikation af en virksomheds identitet.
Vores projekt bærer præg af at være en første iteration. I virkeligheden ville vores produkt komme igennem mange flere iterationer. Personligt synes jeg det kunne være spændende at se, hvor løsningen ville ende.
Selvom det var et tungere projekt, så er det, når man virkelig fordyber sig, at læringen tager fart. Derfor har netop det her projekt været enormt lærerigt.
Se løsningen