Problemformulering

Hvordan kan vi udvikle et online brand til vores multimediebureau, som specifikt og effektivt henvender sig til kreative iværksættere?

Keywords:

B2B | Branding | Visuel identitet og logo | Grafisk design | Videoproduktion og animationer | Software-færdigheder | Søgemaksineoptimering (SEO) | SCSS | Versionsstyring (Git)

Projektets varighed

8 uger

Primære værktøjer

Figma, VS Code, Photoshop, InDesign, After Effect, Premiere Pro

Min rolle

2 mands gruppe.

Hands on på alt undtagen video og designmanual.

anførselstegn

Before anything else, preparation is the key to success.

Alexander Graham Bell

Research og analyse

Situationsanalysen

Grundlaget for hele planlægningen af vores plads på B2B markedet var gennem research og analyse. Det afklarede essentielle spørgsmål som:

  • Hvilken specifik målgruppe ønsker vi som kunder?

  • Hvilken udfordring hjælper vi kunden med?

  • Hvad gør os unikke?

  • Hvilken brandposition ønsker vi?

  • Hvilken konkurrence er der indenfor vores felt?

  • Hvor ligger vores styrker, svagheder, muligheder og hvor ser vi trusler

  • Hvilke interessenter ser vi og hvad betyder de for vores virksomhed?

Værktøjer

  • Empathy Map

  • USP

  • Value Proposition

  • Brand position

  • Brand Personlighed

  • SWOT

  • Interessentanalyse

  • Persona

Persona i forhold til projektet

Communication Brief

Communication Brief

Afgrænsning og forventningsafstemning

I vores Communication Brief samlede vi op på vores research og analyser, og tog beslutning om valg af media, hvordan vi ville nå målgruppen og definerede SMART mål.

Unique Selling Proposition

Vi hos Story Media hjælper iværksættere, primært indenfor kreativt håndværk, med at inkludere deres virksomheds værdier og identitet i deres branding ved at bruge storytelling.

anførselstegn

Everything begins with an idea.

Earl Nightingale

Ideate

Design og visuel identitet

Ideate - den del af projektet enhver multimediedesigner glæder sig til at starte på.

Vores idégenerering og brainstorming proces var med afsæt i vores USP. Vi gav hinanden frie tøjler, hvilket gav store forskelle i fortolkningen af vores udtryk. Logo, farver og design - alt var oppe til forhandling.

Det kræver et åbent mindset at se udover egne idéer og læring i at forklare, hvad der har lagt til grund for de valg, der ligger i designet.

Design er ikke bare et pænt udtryk. Det er en visuel identitet, der skal omfavne det brand, man gerne vil kommunikere.

3 billeder af designs

Beslutning om visuel identitet

Styletile til branding projektet

Projektets visuelle identitet blev besluttet ud fra et ønske om at lade hjemmesiden være så neutral som mulig. Både for at fremhæve billederne fra vores kunder, og for at lade storytelling og indhold være i fokus.

Logo´et henleder tankerne til en åben bog, der associerer til historiefortælling og viden.

Overskriftsfonten Hobeaux blev valgt igen med ønsket om at understøtte en organisk fortælling, mens brødteksten Roboto blev valgt med udgangspunkt i tilgængelighed, dvs. høj læsbarhed.

Prototype

Wireframing

Vi udarbejdede en fuldstændig prototype i Figma i desktop- og mobilversion.

Prototypen i desktop blev anvendt til brugertests, hvilket sikrede os muligheden for at ændre design og indhold, inden vi startede på kodedelen.

Prototype i Figma

Fokus i designet

  • SHOW DON´T TELL. Vores bureau ville skille sig ud ved at tilbyde storytelling. Derfor skulle vores indhold repræsentere samme.

  • Organiske former afspejlet i de grafiske elementer.

  • Høj kontrastratio for at øge webtilgængelighed

  • At præsentere vores bureau som professionelt såvel som personligt og værdiladet.

SEO

Søgemaskineoptimering

I brandingprojektet indgik SEO som en del af løsningen.

Vi var igennem flere analyser og implementeringer, for at sikre os en høj positionering i søgemaskiners søgeresultater.

Værktøjer

google.com | übbersuggest | metadescriptiontool.com | pagespeed.web.dev | screamingfrog.co.uk

  • Analyse og valg af relevante keywords til brug i organisk relevant og originalt indhold samt i koden i form af meta description, overskrifter, hyperlinks og ALT tekster.

  • Indholdskvalitet der understøtter flow og interesse for brugeren. Herunder at siden er interessant og nem at navigere på, så brugeren får en god oplevelse og bliver længere på hjemmesiden.

  • Komprimerede billeder for at sikre hurtigere indlæsningstid af siderne

  • Implementering af en FAQ side, for at øge chancen for at blive vist som eksperter i snippets i google-søgninger.

Usability test

Tænke højt test

Alle vores produktioner bliver brugertestet. Til Branding projektet udførte vi en tænke højt test, hvor brugeren ud fra givne spørgsmål på egen hånd skulle navigere rundt på hjemmesiden.

Vores rolle ved testen var som observatører, hvilket betyder, at vi hverken må tale eller hjælpe.

Det kræver et åbent mindset at se udover egne idéer og læring i at forklare, hvad der har lagt til grund for de valg, der ligger i designet.

Målet er at fange de øjeblikke, hvor brugeren både gennem kropssprog og sprog oplever udfordringer.

Billede af computer med Story Medias hjemmeside på forsiden

Reflektion

Brandingprojektet var det første af 3 projekter på 2. semester. Det samlede op på al læringen fra 1. semester og føjede et par nye fokusområder til. Derfor var projektet omfattende og især for et 2-mands hold. Der blev lagt mange timer og et stærkt samarbejde i at komme hele vejen rundt.

Projektet gav et dybt indblik i hvor omfattende det er at skabe et nyt brand. Herunder ikke mindst hvor vigtig delelementerne i processen er for at komme i mål med en klar kommunikation af en virksomheds identitet.

Vores projekt bærer præg af at være en første iteration. I virkeligheden ville vores produkt komme igennem mange flere iterationer. Personligt synes jeg det kunne være spændende at se, hvor løsningen ville ende.

Selvom det var et tungere projekt, så er det, når man virkelig fordyber sig, at læringen tager fart. Derfor har netop det her projekt været enormt lærerigt.

Se løsningen En bærbar og en mobiltelefon med projektet Branding på forsiden